Tuesday 12 August 2008

Pelajar UiTM membantah pembukaan Kuota 10% kepada kaum Non Bumi

Kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri besar selangor dalam berita utusan pada 11 ogos 2008 mengundang kemarahan pelajar-pelajar UiTM. Jestru, seramai lebih daripada 5000 orang palajar telah membuat perhimpunan secara aman di dataran Shah Alam ke pejabat SUK. Perhimpunan secara aman yang dianjurkan oleh Majlis perwakilan pelajar adalah bagi menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri besar selangor. Menteri besar selangor, Adbul Khalid berkata UiTM seharusnya membuka kuota 10% kepada kaum bukan bumiputera bagi memantapkan lagi daya saing pelajar-pelajar bumiputra.



Hola...hola...hola...menteri besar selangor di 'cop' sebagai penghiknat bangsa kerana 'menjual' UiTM demi kepentingan politik.

Credit pic to:
http://userpot.blogspot.com/
http://bharian.com.my

10 comments:

Anonymous said...

Andrik... 1st of all ada typo sikit ko buat.. 10% dibuka utk kaum BUKAN bumiputera.. tertinggal tu perkataan "bukan"..

Secara peribadi, sa setuju juga klu dibuka kuota utk bukan bumiputera sbb kita perlu bercampur juga dgn bangsa lain dlm pergaulan kita. Kita boleh belajar dgn cara kaum bukan bumiputera berfikir dan bekerja. Apabila sdh graduate nanti dan masuk bekerja, bukankah lebih senang berurusan dengan orang ramai atau pelanggan yang terdiri dari byk suku bangsa?

Tapi mungkin dorang maraha sbb UiTM adalah di bawah bumbung MARA yang giat membantu kaum bumiputera mencapai kemajuan.

Satu lagi pasal Tan Sri Khalid kana tuduh kasih politik UiTM.. sa tidak nampak pun motif itu. Yang sa nampak adalah usaha memupuk perpaduan kaum melalui pengajian.

Pendapat peribadi saja ni ah. Klu ada yg tersinggung, sa minta maaf ah ;)

Andrik McVean said...

@ornest...yang mana satu tuh? yang tajuk kah? kalau yang tajuk tuh kan sia taruh "NON"..sama jah kan dengan "bukan"..heheheh

Anonymous said...

Yang di huraian sdh baitu Andrik... perenggan pertama baris ke 5 :D

Andrik McVean said...

@ornest..oh yakan..jap..jap sia ubah dulu...yang berita ususan pun sia eja ususan..heheh..TQ

ReNo said...

hehe mo komen juga ni...hmm well yalah mangkali tujuan untuk berintegrasi tu betul tapi setelah sekian lama dan bnyk sudah U lain yg bukan bumiputera buli masuk, skg UITM pun kana buka pintu luas2 juga? pendapat sy la, dari pencapaian dlm pelbagai bidang UITM ini shj kita boleh mgukur tahap org bumiputera ni 100%. lagi satu takkan la teda unsur2 politik kut? mcm suma org ckp tu la...dptkan sokongan org bukan bumiputera? pun pendapat saja..si khalid tu ja yg tau perkara sbnrnya, betul ka andrik?

Andrik McVean said...

sia pun tiada komen lah bro reno..sia kana suruh pigi juga tu..tapi sia malas pigi sebab penat sia buat thesis. tapi kalau dibuka 10% dan kana pandang dari segi baik buruknya..ada +ve dan -ve sebenarnya.

Toilet paper said...

Andrik napa x pigi ??
kalu sa suda sa p ikut tu..
sebab x paya p klas..
haha..
kalu sa..
baru pendapat ja tu..
lagiun demo tu ada permit ka??
kalu pembangkang yg buat demo awal lagi kena tangkap..
hehe..
AUKU mana??

heheheheee....

Andrik McVean said...

@TP....penat sia buat thesis malam tuh bah...ok juga;ah tuh perhimpunan...secara aman kan. Lagipun VC yang suruh buat under majlis perwakilan pelajar...hehehe

tehaboo said...

ya btul juga tu stuju juga ada +ve and -ve.No komen la ni pasl,bnyk d politikan suda,smua pn masuk politik adui sh la ......klu politik suda yg masuk ssh suda mau tgk btul ka x ni perkara..


~newbie blogger~

Andrik McVean said...

tulah masalah tuh tehaboo..by the way..ko urang sabah sebelah mana?

Other stories

Related Posts with Thumbnails