Sunday 27 April 2008

Ulasan AF6 konsert 6

Semalam kita telah melihat seorang lagi pelajar akademi fantasia yang tersingkir keluar ialah mama rina. Secara jujur saya katakan mama rina bukan lah pelajar yang sepatutnya meninggalkan akademi semalam. Namun apakan daya, most of rakyat malaysia masih buta seni. Kerana yang handsome atau yang lebih lawa jadi taruhan berbanding rupa. Walau bagaimanapun, yang berlalu biarkan yang berlalu. Tersukan membaca komen-komen saya dan saya anda akan tahu siapa yang sepatutnya terkeluar pada malam semalam. Mungkin anda tidak bersetuju pendapat saya, tetapi itu hanyalah pendapat saya. Kita mulakan komen secara rawak.....

Rina
Satu lagi persembahan yang amat bertenaga dari Rina pada konsert yang keenam. Tidak dapat dinafikan persembahan tersebut merupakan yang amat bertenaga daripada rina. walaupun umur telah menjangkau 44 tahun, saya tetap tabik spring ngan mama rina kerana energy yang ada pada beliau. Walaupun nampak sedikit penat, tetapi untuk sebuah lagu yang bertajuk ular yang memang memerlukan banyak pergerakan...saya masih boleh maafkan dan memang persembahan yang menghiburkan. dari segi pitching dan tempo, tidak banyak masalah. Beliau menguasai pentas dengan baik, komunikasi dengan kamera dan audience juga amat baik. Tetapi, seperti biasa voice projection rina masih kurang jelas. Apa yang saya maksudkan, kalau anda semua perasan, bunyi band yang kat belakang lebih jelas menyebabkan suara rina sedikit tenggelam.
SCORE: 7.4/10

Riz
Wah...sukar untuk saya menafikan kemerduan suara Riz. Memang merdu. Riz juga tidak kurang hebatnya semalam, dengan lirikan mata dan kemerduan suaranya, dia berjaya mempersonakan gadis2 yang berada di dewan tersebut. Walaupun, ada sedikit masalah suaranya (if you all noticed)...semasa beliau cuba mengalunkan suara tersebut, ada satu part yang tersasar daripada "garis panduan" (izinkan saya menggunakan istilah ini). Tetapi itu bukanlah masalah yang besar. Mmmmm...and one more thing kan, maybe penyampaian Riz kurang menyerlah semalam, since this song is very jiwang..so he needs more penghayatan semasa menyanyikan lagu ini.
SCORE: 7.8/10

Alif
Secara ikhlas saya katakan, persembahan alif jauh lebih baik jika dibandingkan minggu lepas. Dari segi vocal banyak improvement dalam lagu nie. Tapi bagi saya lagu yang dibawakan oleh Alif semalam bukanlah lagu yang benar2 mencabar vocalnya. Kalau anda dengar melodinya, memang tidak terlalu sukar dan senang untuk dihafal melodinya. Dari segi movement pula memang kureng sikit…agak membosankan. I have to agree with ogy and adlin also…face ekspression dier masih kurang and need lots of improvement.
SCORE: 6.5/10

Nubhan
Bagi saya, not bad lah persembahan beliau. Movement tu memang ada, tetapi masa dier terhinjut-hinjut tuh…ader a bit suara dier terganggu…well biasalah sebab movement kan? Tak hiraan. But yes ekspression dia masih lagi a bit boring lah. Sorry to say…but that is my opinion. OOOOO….hahahaha…memang sumbang lah…but however…..i respect to him sebab memang lagu nie susah tau…but he still did it with an effort. To adlin…aku tak paham…dier nie something yang orang tak expect…and sometimes tak masuk akal.
SCORE: 7.5/10

Nadia
Mmmm....persembahan yang biasa jer bagi saya. Nothing special malam nie. A bit boring pun ada...sebab pergerakan dia tuh...memang aku rase boring and vocal pun...memang betul enjin boleh meletup...hahahaha...sebab dari awal flat...i mean...macam cikgu adnan kater lah. Suppose to be dia kene pandai adjust which one yang nak kene rendah and which part yang tinggi. Ini???? dari mula sampai last tinggiiiiii.....jer...aku pun ader ar...rase bosan. However not so bad, cam biaselah...nadia pun perform good juga minggu ini. Tetapi bukan lah antara tiga persembahan pilihan saya malam semalam. I expect she did something very good with this song...since rama2 song is very popular and i like the song. But i really disappointed...because nothing special with her performance semalam. But vocally...macam biasa memang maintain mantap.
SCORE: 7.6/10

Toi
OMG!!! Maafkan saya…tetapi bagi saya satu persembahan yang agak sumbang. Walaupun Toi cuba bermain dengan gitar (teringat dengan Linda AF2)...kalau saya membuat comparison terlalu jauh bezanya. But at the middle of the song not so bad lah….nasib baik dia dapat recover balik. Kalau tak memang sampai Z lah aku kutuk. Anywhere…nothing special ngan persembahan dak nie…..biasa jer…actually I really hope yang he did something very good with the guitar…but..mmmm…tak de bender pun. Vocally pun, I think mendatar jer..memang betul kater cikgu adnan…SUMBANG!!!!!!!! Banyak part yang sumbang lah bang.
SCORE: 5.5/10

Stanly
OK…now stanly…first pulak tuh. Hahhahah….OMG…..i tak tau lah…stanly nie nyanyi cam maner. I did realized yang everytime dia nyanyi memang he “kunyah” word tuh.. Tenggelam lah……even though maybe he has unique vocal, but…the uniqueness….still aku tak dapat cari. ….and to be honest lah..memang ada sumbang la., especially part2 bahagian hujung2 lyrics. Movement pulak….agak funny..maybe sebab tubuh badan yang agak gempal….so bila menari a bit cam hypo menari…LOL!! Sorry…just my opinion actually, tempo pun banyak lari lah. However effort was there. Nampak jugalah yang dia berusaha….so much improvement compared to minggu lepas.
SCORE: 5.7/10

Stacy
Wow…one more time she nailed the song. I don’t know lah…maybe some of you said I’m biar…but actually every week…I tried to cari slack persembahan stacy. But I failed. Vocally..memang very difficult to find the error. Maybe some movement aderlah. But malam semalam that was very good performance actually. With the stage, very nice actually, her feeling…wow…with her husky voice…wow…so many wowsssss…she deserve to get new second song. Memang her performance no doubt. Very good! Yeah…she did good job. Even though sebutan ada masalah but only one word. Tak der masalah lah. The best performance malam semalam.
SCORE: 8.9/10

Based on performance last night pelajar yang sepatutnya terkeluar bagi pendapat saya ialah Toi. and my top three choice are Stacy followed by Riz and Nadia. However rina has been voted out last night and good luck to her.

2 comments:

KeMatZ said...

setuju.... biasalahhh malaysia... lagi pun yang mengundi kebanyakkan perempuan... perempuan ni jarang nak undi perempuan... so heheheheh sendiri mau ingat lahhh
heheheheh apa apa pun hopefully stacy and nadia dapat masuk final....

Secret Writer said...

ok la ulasan ko Andriks...not too tecnical...org senang paham.

pasal afundi ni...setuju dgn ko...jgn tengok rupa...nilaikan bakat..baru dunia seni suara malaysia dihormati

Other stories

Related Posts with Thumbnails